با حضور سردار علایی؛

 چهارمین نشست تخصصی رفع ابهامات اساتید دفاع مقدس استان البرز برگزار شد

 چهارمین نشست رفع ابهامات اساتید دفاع مقدس با حضور سردار علایی توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز برگزار شد. 
کد خبر: ۵۷۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ - 02March 2023
 چهارمین نشست تخصصی رفع ابهامات اساتید دفاع مقدس استان البرز برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از البرز، صبح ‌امروز چهارمین نشست تخصصی رفع ابهامات اساتید دفاع مقدس استان البرز با اهتمام معاونت آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار شد. 
 
در این نشست سردارسرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز بر ضرورت رفع ابهامات دفاع مقدس تاکید کرد و اظهار داشت: اساتید دفاع مقدس باید بر معارف دفاع مقدس تسلط کافی داشته باشند تا با بهره‌گیری از دانش و آگاهی کافی  نسبت به تدریس درس دفاع مقدس  اقدام و از ابهامات  موجود شبهه زدایی کنند.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ هزار دانشجو نسبت به گذراندن درس دفاع مقدس در استان البرز اقدام کرده‌اند، افزود: درس دفاع مقدس تا سال گذشته  یک درس اختیاری در دانشگاه‌ها بود اما از سال جاری این درس در  دانشگاه آزاد به عنوان دو واحد درسی که دانشجویان موظف به گذراندن آن هستند، به رسمیت شناخته شده است.
 
سردار اسلامی با تاکید بر اینکه ۱۴۷ استاد درس دفاع مقدس در  استان فعال هستند، تصریح کرد: این اساتید اغلب از یادگاران دوران مقدس هستند  اما در حال ساماندهی و آموزشی اساتیدی که پس از جنگ تحمیلی به دنیا آمده‌اند نیز هستیم تا نسل‌های آینده نیز از معارف دفاع مقدس بی بهره نباشد.
 
در ادامه این نشست  سرتیپ پاسدار «حسین اعلایی» نویسنده کتاب «تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق» با تحلیل  و رفع ابهام از  برهه تاریخی عملیات رمضان تا پایان جنگ تحمیلی؛ گفت:  رویکرد بی طرفانه، علمی و پژوهشی در بازتاب و انتشار تاریخ و معارف دفاع مقدس بسیار مهم و حائز اهمیت است.
 
سردار علایی با بیان اینکه  اینکه امام خمینی ( ره ) به دلایلی مخالف حضور نیروهای ایرانی در خاک عراق بود، افزود: عمده فرماندهان جنگ حضور در خاک عراق را به جهت فشار بر عراق جهت عقب نشینی و پایان جنگ مورد تاکید قرار می دادند، امام خمینی (ره ) بنا به دلایلی با این مسأله مخالف بود اما در نهایت ایشان به اجماع نظر فرماندهان به شرط عدم آسیب به غیر نظامیان عراقی موافقت کردند و عملیات رمضان سرآغاز حضور ما در خاک عراق بود.
 
وی با تاکید بر اینکه عراق عملیات رمضان با عراق عملیات بیت‌المقدس بسیار متفاوت بود، تصریح کرد: عراق پس از آزادسازی خرمشهر از جانب رزمندگان ایرانی، تمام ضعف‌های پدافندی خود را با کمک مستشاران خارجی رفع کرده بود و پدافند ایستا و غیر قابل نفوذی  را طراحی کرده بود.
 
وی با اشاره به اینکه عراق جنگ فرسایشی را پس از آزادسازی خرمشهر از جانب ایران به عنوان یک استراتژی تخریبی علیه کشور به کار گرفت، افزود: توان رزمی، پدافندی، مالی و تجهیزاتی عراق پس از آزادی خرمشهر بسیار تقویت شد به نحوی که عراق در این مقطع با کمک فرانسوی‌ها صاحب یک نیروی هوایی پیشرفته غربی شد و به انواع موشک‌ها و حتی سلاح‌های شیمیایی تسلیح گردید.
 
نویسنده کتاب تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق با بیان اینکه عراق در این مقطع تاریخی با بمباران گسترده بنادر و‌ نفتکش‌های ایرانی و همچنین موشک باران شهرها و کشاندن جنگ به  شهرها ، درصدد  تضعیف روحیه مردم، قطع منابع اقتصادی و معیشتی کشور شد، افزود: پس از عملیات رمضان به رغم اینکه در مقاطعی پیروزی‌هایی داشتیم و حتی در برخی عملیات‌ها همچون عملیات والفجر ۸ این پیروزی‌ها بسیار بزرگ بود اما جنگ به طور کلی وارد مرحله فرسایشی شده بود.
 
سردار علایی با بیان اینکه یکی از اشتباه‌های ما در دوران دفاع مقدس عدم بهره‌گیری کافی از ظرفیت دیپلماسی بود، عنوان کرد: باید در موضوع دفاع مقدس از ظرفیت دیپلماسی استفاده بهتری می‌کردیم.

وی پذیرش قطعنامه 598 از جانب امام خمینی را اقدام هوشمندانه توصیف کرد و بیان داشت: امروز با نگاهی به تاریخ دفاع مقدس متوجه می شویم، اقدام شجاعانه امام خمینی (ره) در پذیرش قطعنامه 598 را یک اقدام حساس و تاریخی بودکه منجر به پایان جنگ تحمیلی و تامین منافع ملی کشورمان شده است.

سردار علایی با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی کشور ضمن حفظ روابط حسنه با کشور عراق باید بحث دریافت غرامت جنگ را مورد پیگیری قرار دهد، خاطرنشان کرد: غرامت جنگ حق کشور ماست و باید از آن در جهت توسعه و بازسازی کشور بهره گرفته شود و در این رابطه نباید مسامحه‌ای داشته باشیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار